Infolinka 6:30-18:00
Miesame a plnime autolaky a farby do sprejov

Plníme spreje a miešame autolaky

Máme pre vás novinku na predajni.

Namiešame vám širokú škálu autolakov a metalíz s možnosťou naplnenia do spreju.

Autolaky

Autoopravárenský program patrí medzi najväčšie a zo strategického pohľadu aj najperspektívnejšie programy spoločnosti Helios TBLUS. Program MOBIHEL sa v súčasnosti predáva vo viac ako 40-tich krajinách sveta a ponúka výrobky pre osobnú aj komerčnú dopravu (kovové aj plastové diely).

Na opravy a úpravy na vašom automobile sú určené tieto produkty:

  • materiály na ochranu podvozkov,
  • čistidlá,
  • PE tmely,
  • 1K a 2K plniče na všetky druhy podkladov,
  • krycie nátery vo všetkých kvalitách
  • bezfarebné laky
  • tužidlá a riedidla
  • výrobky na lakovanie na prechod (prístrek) na lacnejšie odstraňovanie menších poškodení,
  • výrobky na dekoratívne lakovanie plastov alebo poškodených plastov

Ak premýšľate nad lakovaním automobilu, nesmiete zabúdať na to, že práve lakovanie ovplyvňuje množstvo faktorov. Všetko sa to začína starostlivou a zodpovednou prípravou povrchu automobilového dielu.

Príprava podkladu – Brúsenie

Brúseniu povrchu automobilového dielu a medzivrstiev je potrebné venovať osobitnú pozornosť, hoci sa niekedy zdá, že je to dosť bezvýznamná činnosť, pri ktorej je potrebné dosiahnuť iba hladký povrch. Avšak, zle obrúsený povrch automobilového dielu v konečnom dôsledku môže spôsobiť, že kvalitný a drahý lak na vozidle zvýrazní nedostatky spôsobené zlou prípravou podkladu.

Pri brúsení je preto treba klásť dôraz na:

  • správny výber brúsneho papiera
  • pri brúsení každej nasledujúcej vrstvy musí byť granulácia brúsneho papiera o tri stupne jemnejšia ako predchádzajúca
  • na dosiahnutie správneho brúsenia treba počkať, kým rozpúšťadlá úplne vyprchajú a film vyschne, inak sa bude materiál pod papierom šúľať
  • po ukončení brúsenia je potrebné povrch úplne očistiť, odstrániť všetky zvyšky brúsenia, solí a mastnoty. POZOR! – povrchu sa potom nesmiete dotýkať holými rukami!

Ak ste bod č. 1 (brúsenie) zvládli, nasleduje čistenie, ktoré sa v žiadnom prípade nesmie vynechať pred samotným lakovaním.

Príprava podkladu – Čistenie

Sústreďte sa na odstránenie všetkých nečistôt, a to zvyškov po brúsení, zvyškov solí z vody a brúsneho papiera, prípadne zvyškov tesniacich hmôt alebo inej ochrany v prípade dodatočného tesnenia. Okrem toho nesmiete zabudnúť ani na zvyšky solí a mastnotu z rúk ako aj na všetky zvyšky silikónových prostriedkov, ktoré ste použili.

Príprava podkladu – Tmelenie

Aby ste predišli chybám pri tmelení, ponúkame rady ako na to:

  • do tmelu musíte pridať presne 2 % tužidla, v opačnom prípade tmel dlho schne alebo sa vôbec nesuší, horšie sa brúsi, môže dokonca upchávať brúsny papier,
  • pri nanášaní tmelu prejdite jedno miesto viackrát do kríža, takto odstránite vzduch a vyhnete sa vzniknutiu dier,
  • nebrúste hrubým brúsnym papierom po starom laku, pretože sa môžete stretnúť s presvitaním rýh na krycom laku,
  • konečné brúsenie robte brúsnym papierom granulácie 150, takto predídete presvitaniu rýh v krycom laku,
  • tmel nikdy nesmiete brúsiť pod vodou, lebo by to mohlo spôsobiť tvorbu bubliniek alebo odlupovanie vrchného laku,
  • na tmelené povrchy nikdy nenanášajte vrchný email priamo, pretože by mohlo dôjsť k jeho zasýchaniu,
  • tmel nesmiete nikdy riediť riedidlom, pretože by to mohlo spôsobiť praskanie vrchného emailu,
  • ak tmelíte vo väčších vrstvách, musíte naniesť viac tenších vrstiev a nie len jeden
    hrubý.

Príprava podkladu – Lakovanie

Značka MOBIHEL je autoreparatúrny systém, ktorý funguje v súlade s originálnymi odtieňmi výrobcov áut.
Ako sa trafiť do správneho odtieňa laku?
Každý výrobca áut poskytuje informáciu o kóde odtieňa vozidla. Tento štítok sa nachádza priamo na automobile (v závislosti o akého výrobcu ide), napríklad pod prednou kapotou auta, prípadne na vnútornej strane predných dverí vodiča alebo v priestore kufra. Ak sa k tomuto štítku neviete dostať, najideálnejšia možnosť ako získať kód farby, je priniesť vzorku laku (nie menšiu ako 10×10 cm) a podľa nej určíme čo najzhodnejší odtieň laku.

Základy koloristiky a postup prípravy

Možno sa opakujeme, ale naozaj základom kvalitnej opravy, nielen koloristickej, je dôsledné čistenie vozidla (podkladu). Takto predídete defektom na laku automobilu, ktoré vznikajú v dôsledku nečistôt.

Na začiatku je najdôležitejšie si určiť zodpovedajúcu farbu automobilu. Vyhľadanie správneho kódu farby môže byť niekedy skutočne náročné, lebo označenia sú na rôznych miestach (v závislosti od výrobcu a modelu vozidla), niekedy sa nachádzajú v servisnej knižke alebo sa na vozidle nachádzať ani nemusia. Ako pomôcku môžete použiť Katalóg odtieňov Mobihel alebo program váženia Mobihel. Ak sa vám aj napriek tomu nepodarí identifikovať farbu laku, k dispozícii je ešte Koloristické centrum Mobihel v Slovinsku, kde sa odborne vyškolení pracovníci pokúsia nájsť riešenie v čo najkratšom čase.

Program váženia Mobihel

V programe váženia Mobihel vyhľadáme zodpovedajúci kód a skontrolujeme všetky možné varianty hľadanej farby. Program sa dá pravidelne aktualizovať a doplňovať, prípadne je možné do neho nahrávať a používať aj vlastné receptúry.

V prípade poškodenia automobilu sa farebný odtieň určuje pomocou farebných kariet Mobihel (vzorkovník color box Mobihel).

Dôležité je aj svetlo. Najneutrálnejšie je práve denné svetlo za mierne oblačného počasia, avšak sú odtiene, ktoré sa viac prejavia pri intenzívnejšom slnečnom svetle. Ide najmä o čierne odtiene, prípadne o sériu brilantných periel. Z toho dôvodu je vhodné porovnať vzorky odtieňov Mobihel na vozidle a neskôr tiež porovnať aj nastriekané odtiene farby na automobile pri rozličných svetelných podmienkach a pod rôznymi uhlami.

Farebný odtieň nevážime presne podľa receptúry. Odporúčame použiť počítačový program v spojení s váhou, ktorá umožní korekcie množstva.

Požadovanú farbu síce už miešacou tyčinkou porovnáme s lakovaným objektom, avšak v dôsledku opísaného veľkého vplyvu techniky striekania, jediným smerodajným kritériom rozdielu požadovaného odtieňa od farby na vozidle je nastriekanie testovacej karty, ktorá musí byť nastriekaná do prekrytia. U problematických odtieňov odporúčame použitie farebných plničov, ktoré musia byť v tom prípade použité aj na testovacích kartách. Aby ste si boli 100 %-ne istý, odporúčame, aby sa testovacia karta nastriekala namokro a aj nasucho. Následne viete zhodnotiť akou technikou dosiahnete lepší výsledok.

Ak zistíte odchýlku farby testovacieho lístku na vozidle, zhodnoťte, či je potrebné farbu tónovať alebo len zmeniť techniku striekania, a to aplikovaním techniky na prechod, tzv. „prístrek“. Finálne hodnotenie realizujte pri rozličných svetelných podmienkach.

Pri trojvrstvových odtieňoch je potrebné zohľadniť aj fakt, že farebný efekt je závislý od podkladu, ktorý musí byť presne navážený a nastriekaný do krytia, ďalej aj od hrúbky vrstvy, ktorá obsahuje pigmenty perly, a tiež od hrúbky záverečného bezfarebného laku. Testovacie karty u trojvrstvových odtieňov je potrebné pripraviť tak, aby sa na krycí podklad odstupňovane nanieslo viac rozličných vrstiev efektovej bázy a minimálne dve hrúbky bezfarebného laku. Potrebné je predovšetkým nájsť správnu kombináciu hrúbok jednotlivých vrstiev, ktorá najviac zodpovedá farbe automobilu. Následne sa na základe porovnania testovacej karty s farbou na vozidle rozhodneme pre technológiu striekania: ak je rozdiel príliš veľký, je potrebné vyhľadať najbližší odtieň spomedzi iných chromaticky rozmiestnených kariet Mobihel color boxov. V krajnom prípade je potrebné farbu vytónovať. Ak sa dostanete až k samotnému tónovaniu, Mobihel ponúka množstvo pomôcok a náradí, ktoré vám uľahčia tónovanie (Kniha odtieňov Mobihel, Mobihel color box, farebný kruh použitia farebných predkladov, Opis koloristických vlastností mixov Mobihel, apod.).